Kirjoita uusi viesti!

 
 
 
 
 
 
 
Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tarkistamme kaikki viestit emmekä julkaise sopimattomia viestejä.
63 merkintää.
Markku - Jämsä kirjoitti 27.12.2022 klo. 13:31
Vene on Finnmar 510 Sportman vm 1969 ja koneena volvo penta B20. Irroitin vetolaitteen huoltoa varten, nyt on ongelmana vetolaitteen tunnistus varaosien hankkimista varten. Tyyppikilvessä lukee BZ NR B224298. Siis mikä vetolaite ?
Ylläpidon vastaus: Hannu Purhonen
Näillä tiedoilla en osaa vastata.
Kannattaa ottaa kuva ja kysellä Finmar-Pemar face ryhmästä.
https://www.facebook.com/groups/1650899375150570

t. Ylläpito
Niko - Kalajoki kirjoitti 30.7.2022 klo. 11:34
Onko finmar sea cabin värikoodeja tiedossa?Pitäisi valkoinen runko malata ja vaaleansininen kansi mitä pitäisi hieman paikata.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 13.9.2021 klo. 23:31
Tässä olisi linkki parannuksesta, jonka tein Finmar Magnumiin
https://merellajamuuallakin.com/2021/09/13/ussi-pressu-sarzaan-kopio-vanhasta-blogista-ja-vahan-lisailtya-kuvia/?fbclid=IwAR1-1r3ez8lZxjwMnn3Ttf4HObrI7Yyozq7ZWlviG_v5MjePSb3ZiD-v_As
Sebastian - Porvoo kirjoitti 31.7.2021 klo. 12:46
Onkohan Finmar Pilotin valmistusmääristä tietoa? Pilot perävedolla olisi hakusessa jos joku sellaista suostuu myymään
Ylläpidon vastaus: Hannu Purhonen
Moi
Finmar Pilotin valmistus määrä on jäänyt alle 20kpl. Joten niitä ei kovinkaan usein tule myyntiin.
Markku Toivola - Jämsä kirjoitti 31.7.2021 klo. 11:30
Olen muutaman vuoden omistanut dakycruiserin vm. 1969. Koneena on volvo penta aq 115, joka roikkuu pelkästään kilven ja perälaudan varassa. Mitään tassuja tms. kiinnikettä veneeseen ei ole. Ei ole edes jälkiä, että olisi koskaan ollutkaan. Koneessa on kyllä paikat tassuille. Onko näin ok ?
Ylläpidon vastaus: Hannu Purhonen
En osaa varmasti sanoa, mutta jos se on toiminut noin, niin sen pitäisi olla hyvä.
Jari - Helsinki kirjoitti 8.6.2021 klo. 07:40
Moi, hommasin Captainin ja oikeastaan ainut asia mikä uupuu, on uimataso. Onko vinkkejä mistä vois sopivaa lähteä kyselemään.
Kiitos.
Ylläpidon vastaus: Hannu Purhonen
Moi
Tuohon aikaan kun Finmareja tehtiin uimatasoja ei paljon tehty. Joten suurin osa eli lähes kaikki on joko itse tehty tai jotain yleismallia.
Mika Raatikainen - Helsinki kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:40
Minulla on ollut jo toistakymmentä vuotta Finmar Sportsman, missä Mercury 90 perässä. Ajatuksena on jossain vaiheessa laittaa vene tiptop-kuntoon ja kysymys kuuluukin mistä löytäisin alkuperäisen ruorin eli ohjauspyörän? Veneeseen asennettiin hydrauliohjaus, mutta moderni ratti ei sovi tyyliin...
Jyrki Juslin - Kaarina kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:39
Ostin viime syksynä Finmar Finmaster veneen vm. 1983. Veneen valmistusnumero on 33. Kuinkahan paljon näitä on tehty? Veneen vanha nimi on Möhkö ja pian nimeksi tulee Jiaxi.

Olen käyttänyt paljon aikaa ja rahaa tämän upean veneen kunnostamiseen. Nyt siinä on keulapotkuri ja uusin kaikki veneen verhoilut. Värinä on pirteä sininen hyvälaatuinen kangas. Maalasin ulkopuolen erittäin tumman siniset osat hieman vaaleammalla sinisellä ja veneen ulkonäkö päivittyi 2000-luvulle. Veneeseen tulee myös kaksi ohutta 50 W:n aurinkopaneelia kiinnitettynä flybridgen etuosaan. Vanha paneeli oli rikki..

Nyt vene alkaa olla valmiina vesillelaskuun, kunhan vielä hieman kiilloittelen ja vahaan sitä. Kaikki veneen ulkoiset puuosat ja osin myös sisältä odottavat hiontaa ja petsausta.

Terveiset Möhkön vanhoille omistajille ja hauskoja veneily hetkiä kaikille Finmar veneiden omistajille!

- Jyrki Juslin-
Ylläpidon vastaus: kati
Moi Sinun Finmaster on ihan viimeisiä mitä on valmistettu.
Jani Meronen - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:38
Toissa syksynä tuli hommattua Finmar 525 HT,
kesä 2019 meni moottori murheiden takia enempi trailerilla. Nyt vene on vesille valmiina. Koneena suurimmalta osin uusittu OMC Cobra 3.0 140hp.
Mikko Heimo - Turku kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:38
Tervehdys kaikki,
Tuli ostettua Finmar 570ht talvi-iltojen iloksi. Vene on seissyt pitkään ja on kunnoltaan aika karu. Katsotaan jos keväällä jo voisi julkaista kuvia 😀
L Temmes - Oulu kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:36
Omistan Finmar Family 800 veneen. Se on sarjanumeroltaan 100. Veneen sisustus poikkeaa kaikista muista näkemistäni. Paljon puuta ja mm. kulkuaukko keulaan ei ole keskellä vaan vasemmassa laidassa. Tehtiinkö näitä useita ja liittyikö veneeseen muuta erikoista?
Ylläpidon vastaus: kati
Monia Finmar veneitä myytiin puolivalmiina, joten niiden sisäratkaisut voi vaihdella paljonkin.
Marko Ketola - Kaavi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:34
Finnmar lady cabinin omistaja.
Aika vähänlaisesti löytyy tietoo kyseisestä veneestä
Ylläpidon vastaus: kati
Kyseinen vene ei ole Finmar Pemarin tuotantoa, vaan Turun Veneveistämön tekemä.
Pekka Pellinen - Kirkkonummi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:34
Ainakin historiatiedoissa (valmistusmäärät ja toimituksia koskevat tiedot) oli epäarkkuuksia. Ei kuitenkaan mitään dramaattista.
Pekka Pellinen - Kauniainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:32
Kippari-lehden marraskuun numerossa oli juttu kunnostusprojektiin menevän Admiralin kuntotarkastuksesta. Jutussa muutama asiavirhe, mutta tukevatekoinen vene rakenteiltaan edelleen hyvässä iskussa!
Ylläpidon vastaus: kati
Millaisia asiavirheitä?
olli - Kirkkonummi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:31
terve,

Keväällä tuli hommattua Finmar Commodore vm-79 ja olisin kiinnostunut kaikesta mahdollisesta veneeseen liittyen.
Jos jollain on vastaava tai sattuu noin muutoin tietämän veneestä tai on käyttökokemuksia niin saa ottaa yhteyttä.

Erityisesti kiinnostaisi:
  • Veneen rakenne (alkuperäiset piirustukset)
  • Hyväksi havaitut modaukset
  • Erilaiset moottorivaihtoehdot ja niiden +/-
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:29
Josko näin talven tullessa vielä niille, jotka eivät tiedä ja haluavat lueskella kesäni tapahtumia, niin täältä saapi katsoa
http://sarza2.matkablogeja.fi/
Esa A. - Helsinki kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:27
Seafellow'n kotisatama on Helsingissä Herttoniemessä, Laivalahden venesatama.
Ylläpidon vastaus: kati
Jos käytät Facebookia niin sieltä kannattaa kanssa kysellä.
https://www.facebook.com/groups/1650899375150570/
Esa A. - Helsinki kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:25
Moi,
Minulla on Finmar Seafellow moottorivene.
Löytyyköhän ketään jolla olisi samainen malli? Olen harkinnut painon lisäämistä pohjalle vakauden lisäämiseksi ja ohjauspulpetin "modifioimista". Olisi kiva kuulla jos jollain olisi aiheista kokemuksia ko. malliin?

T: Esa A.
Ylläpidon vastaus: kati
Itselläni ei ole mitään kokemusta Seafellow sta.
Tietoakin on aika niukalti.
Missä päin sun veneesi pitää kotisatamaa?
Pekka Pellinen - Grani kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:24
Kyllä molemmat veneet olivat Suomesta. Toinen pääkaupunkiseudulta, toinen Porin suunnalta. Samat veneyksilöt esiintyvät tämän sivuston galleria-osassa.
Pekka Pellinen - Grani kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:22
Heinäkuun alkupäivinä tuli Tallinnan vanhankaupungin satamassa eteen harvinainen tilanne. Kaksi Admiralia samassa satamassa.
Ei ole minun kohdalleni aiemmin moista sattunut!
Ihmeteltiin asiaa puolin ja toisin. Harmi että ei saatu veneitä samaan kuvaan.
Ylläpidon vastaus: kati
Oliko molemmat veneet Suomesta?
Mikko Arvola - Haukipudas kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:21
Hei,
Olen kunnostamassa Finmar Familya ja tiedustelisin josko joku tietäisi mitä tuo ikkunatiivistelista on nimeltään ja mistä sitä saa? Ikkunat ovat alumiinilistalla olevaa mallia. Keskihytin sivuikkunat ovat nyt irti. Tuntuu olevan monella eri nimellä ikkunatiivisteitä ja monennäköistä.

Vinkkejä toivoen,
Mikko
Olli-Pekka Mäkelä - Kotka kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:20
Löysin ko sivustun Kipparin jutusta joka käsitteli Murajan matkaa. Itselläni on Finmar Finmaster no 22. Vene ollu mulla 13 vuotta ja olen erittäin tyytyväinen.
K kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:19
Hei!

Jos tuollainen Finmar-kerho on perusteilla niin olen ehdottomasti kiinnostunut. Ajopelinä on Seamaster
asmo tervala - Rovaniemi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:18
Hei, 420 pituus 165 oli siis tyyppikilvessä. 1950 luvun vene on saman mallinen.
Sundberg - Naantali kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:15
Terve kaikki,

Hankkisin viime kesänä ensimmäiseksi omaksi veneeksi "kokosinappisen" HT510 Penta aq115 koneella. Pelasi alkuun mallikkaasti, mutta sitten tuli ongelmia plaaniin nousun kanssa (ventilaatio/kavitointi) sekä ilmeisesti sähköpuolen ongelmia, kun kone sammui yhtäkkiä. Käynti oli parina muunakin kertana hieman epäilyttävää. Esimerkiksi kerran sammutuksen ja hetken kalastuksen jälkeen ei lähtenyt enä käyntiin. Näit� vikatapahtumia lukuunottamatta käynti on ollut ok ja käynnistys lähes laakista. Lopulta tuli syksy vastaan ja vene talliin.

Nyt kuumottelee jo päästä vesille. Lähiviikkoina olisi tarkoitus kunnostaa koneen sähköpuoli + tehdä kunnon huolto. Potkurikin menee vaihtoon, koska epäilen että ventilaatio johtunee siitä. Joten eikun kesää kohden! Otan mielelläni vastaan tietoa ja vinkkiä vastaavanlaisesta veneestä & koneesta.
Ylläpidon vastaus: kati
Näillä sivuillahan on aika iso määrä tietoa HT 510 ja lisää löytyy http://finmar.nettisivu.org/ Koneesta valitettavasti en osaa sanoa mitään. Hieman vieras tuo Volvon kone. Kannattaa liittyä facebookki ryhmään sieltä voisi saada tietoa.
asmo tervala - Rovaniemi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:12
Hei, tietääkö kukaan, mikähän vuosimalli tuulilasivene? Finmar SP420 165
Ylläpidon vastaus: kati
Onko nuo viimeiset kolme numeroa tyyppikilvessä olevat numerot?
Asko Alanen - Rovaniemi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:09
Hei, minulla on Finmar Family 800 vene ja siinä Valmetin 411 moottori. Moottorin pakosarjaan kiinnittyvä lämmönvaihdin alkaa olemaan entinen. Löytykö täältä tietoa siihen, kannattaako lämmönvaihdinta alkaa korjauttamaan (miten/kuka pystyy näitä tekemään) tai löytyykö lämmönvaihtimia jostain kunnostettuna? t.Asko
Kentsu - Kirkkonummi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:06
Suomenmaahan on täynnä eri merkkikerhoja, Mitsubishi, Audi, Subaru ja vaikka mitä. Kun näitä vannoutuneita Finmar-faneja tuntuu riittävän, niin tuntuisiko siltä, että pohjaa olisi myös Finmar-klubille tai peräti pursiseuralle? Siitäkin huolimatta, että joku Admiral-"amiraali" taannoin ilmoitti, ettei häntä kiinnosta seurustella Airiston-Mosseilla ajelevan rupusakin kanssa, niin löytyisikö yhteenkuuluvaisuuden henkeä muiden joukosta? Voisimme jakaa kokemuksiamme näiden klassikkoveneiden peruskorjauksista, ja mikäolisi upeampaa kuin vanhojen Finmarien kokoontumisajo Tauno Wiljasen elämäntyätä kunnioittaen? Miltä tuntuisi perässä liehuva "viirulippu", jonka yläkulmassa olisi fp-logo?
Ylläpidon vastaus: kati
Ajatuksena hieno... mutta miten voisimme saada kasaan noin 10 venekuntaa jotta toiminta saataisiin käyntiin.
Etusivulla on linkki Facebookkiin jossa meistä muutamat ovat alkaneet keskustelemaan Finmareista.
MUKAAN VAAN KESKUSTELEMAAN!
Anssi - Siuntio kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:04
Hei!
Kiitos avusta. Saimme eilen rekisteröityä veneemme 7:lle
mainosesitteen avulla.
Anssi kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:02
Ostettiin Finmarin SeaCabin 570 ja ensimmäinen koeajo tehtiin 18.12.2015. Vene osoittautui todella hyväksi.
Vene on rekisteröity 6 hengelle, tietääkö kukaan saako sitä rekisteröityä useammalle? Kesää odotellessa.
Ylläpidon vastaus: kati
Myyntiesitteiden mukaan pitäisi olla 7 henkilölle.
En tiedä miten muuttaminen onnistuu.
Pekka Pellinen - Grani kirjoitti 30.3.2021 klo. 14:01
Veneiden klassikkorekisteri on toiminut Suomessa nyt runsaat pari vuotta. Selailin listaa. Paljonhan tuolla on puuveneitä, mikä on ihan ymmärrettävä. Olettaisin että ajan mittaan lasikuituveneitä tulee tuonnekin lisää.
Mahtaako kukaan Finmarin omistajista suunnitella veneensä listaamista klassikkorekisteriin?
Juspa - Riihimäki kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:59
Riihimäellä Pixmill tekee ainakin noita finnmarin tarroja. Niilläon myös tuo vanha pemarin logo koneella
Ylläpidon vastaus: kati
Missä voisi olla kuvia noista tarroista?
Keskustelua olisi hyvä jatkaa facessa, linkki löytyy etusivulta.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:58
Numeroin tämä kausi
  • maileja kertyi 1217
  • naftaa paloi 1748,7 lt
  • ja VolvoPenta oli käynnissa 125,8 tuntia
  • ja kotisatamasta oltiin pois 47 yötä
ja niin "vanha"rouva pääsi ansaittuun talvilepoon
Teemu - Kaarina kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:56
Nostan työkseni veneitä ja nostin erään asiakkaan Finmarin jonka hän sanoi olevan Family 840 eli uudempi painos Familysta. Onko sellainen jäänyt vahingossa pois sivuilta vai enkö vain löytänyt? Vai onko asiakkaani puhunut puutaheinää? Veneessä oli selvästi Finmarin merkki ja malliltaan samantapainen kuin "normaali" Famlily mutta leveämpi ja pituutta 8.40 metriä.
Ylläpidon vastaus: kati
Tuo on ns. 80-luvun malli ja ihan oikea Finmar. En ole vielä saanut kerättyä esitteitä kaikista 80-luvun malleista malleista, joten en ole laittanut Familystäkään.
Mika - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:53
Tervehdys.
Osaako joku auttaa asiassa, kun haluaisin alkuperäisiä Finmarin tarroja/merkkejä veneeseen.

Mistä moisia on nykyän teetetty?

Kiitos etukäteen.
Ylläpidon vastaus: kati
Tälle sivustolle on tulossa ilmoitus miten niitä voi hommata.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:51
Tänään matkalla Inkooseen tuli tälle kesälle Magnumin mittariin tuhat mailia täyteen. Ja kuten laulussa sanotaan, "vielä on kesää jäljellä"
Kyllä Finmarilla kelpaa ....
Mikko Arvola - Haukipudas kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:46
Hei,

Hienoa kun on Finmar harrastajilla omat sivut. Meillä Finmar family ollut vuodesta 2009 ja koneena BMW D 190. Vene on muista poiketen täysin katettu ja perimätiedon mukaan veneen alkuperäinen omistaja olisi itse tehnyt veneen Finmarin telakalla itselleen yhteysveneeksi. Mukava vene kaikin puolin. mitenkäs teidän Bemarit on toimineet, onko muilla vastaavaa konetta alla?
Ylläpidon vastaus: kati
Meillä menossa jo toinen Finmar menossa ensimmäinen oli HT510 ja nyt Captain.... http://captain.finmar-pemar.fi/

Olen ollut tyytyväinen 😊
Ekku kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:43
Huomenta. Juu, näyttäs olevan toteutettu niinkuin sanoit. Vuotokohtaa en tiedä, mutta kun tankkasin täyteen ( 120L) niin parinpäivän päästä oli koneen alla nelisen litraa bensaa. Pilssipumppu oli sulanut ja sillee... Bensapumpun keväällä vaihdoin ja letkuliitokset näyttäs pitäviltä, että jostain alakautta sen täytyisi tihkua...? Tankin ulkopuoleltahan ei paikkaus onnistune, niin olisikohan sisäkautta mitenkään mahollista? Viimesyksyllä tankkasin vain 80 litraa, silloin ei silmämäräistä vuotoa ollut havaittavissa, vaikkakin sellanen hienoinen bensankäry leijalikin. Itsekään en erillis tankeille oikein lämpene, mutta tuntuu hiukkas haastavalta tuon alkuperäisenkään fiksaus? Ps. Kun avaa lattialuukut siit tankin päältä, niin siellä ei mielestäni bensa haiskahda, outoa??
Ylläpidon vastaus: kati
Saisiko sitä mitenkään seurattua mistä se bensa tulee sinne konetilaan? Kun reitti löytyy niin voisi alkaa etsimään tarkempaa vuotokohtaa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:41
Heippa taasen. Vaikeudet tähän asti voitettu, mut uutta pukkaa, heh. Mites, oisko mitää vinkkei antaa vuotavan bensatankin korjaukseen? Näyttäs äkkiseltään, että vene on tankin ympärille rakennettu...?? Ja lasikuituu olettaisin tankinkin olevan, 120 litranen sellanen. Vai oisko irtotankki tai kaks fiksuin ratkaisu? Tilaahan niille näyttäs suht hyvin läytyvän kyllä, ku pienehköjä koteloita läytyy 570 Sea Cabin:ista sieltä täältä. Vai onko kuolleena syntynyt ajatus...

-E-
Ylläpidon vastaus: kati
Lähes kaikissa Finmareissa tankki on laminoitu kiinni runkoon. Uretaania on myös käytetty tankin tukemiseen.
Mistä kohtaa tankki vuotaa?
Mielestäni olisi parempi yrittää korjata vanha tankki kuin laittaa irtotankkeja.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:38
Heips Finmarilaiset !

Nyt on ensimmäinen pitempi reissu Magnumilla tehty.
452 mailia, Utön kautta Maarianhaminaan, Naantalissa, Hangossa ja lukuisissa upeissa pikku saarissa.
Muuten reissu olis ollut täydellinen, mutta VolvoPentasta meni startti, sain väliaisesti toimimaan ja uuden Naantalista.
Kyllä on Magnumi hyvä vene.
Hyvää kesän jatkoa
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa että olet tyytyväinen Finmariin 😉
Mika Heltonen - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:36
Tervehdys.

Mistä voisin etsiä ns. tyyppikilpeä Finmar Commodor veneestä vm-76. Vai onko silloin edes laitettu sellaista?
Ylläpidon vastaus: kati
Moi
Kyllä Finmareissa on ollut aina jonkin asteinen tyyppikilpi.
Commodoressa sen pitäisi olla kajuutan (ohjaamon) oven alla.
Georg Holm - Kokkola kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:34
Tuli vahingossa hankittua 5 v.sitten 570DC.
Vene oli aikalailla peruskorjauskohde, veneen malli sai minut kiinnostumaan.

Selasin tietoja venemallista ja kun se oli kipparilehdessä tässä taannoin niin totesin että ei se tainnut olla ihan huono hankinta.

Projekti piti olla talven pari mutta testi ajolle päästiin vasta viime vuoden syyskuussa
Päätin pitää sama moottori Nissan 2,8 turbo ja siinä vasta toinen kone rupes toimimaan.

Vetolaitteeseen piti saada trimmi ja sekin mani vaikeimman kautta kun ostamassa olevassa 280 oli laakerit jumissa, joten otin oma perä ja vaihdoin kilpi.

Olen ihan uusi näissä vene piireissä mutta kun käytiin testaamassa niin tuttu vene ammattilinen totes että tää on ihan toimiva paketti.

Semmoinen kysymys olis verhoilusta. Kolmen kangas kerroksen alta paljastui vaalea keinonahka missä on sama kuviointi kuin fp logossa, voisko olla alkuperäiset, vene on -69.
Olen yrittänyt tehdä siitä mahdollisimman alkuperäinen, joten olisko kuvia ym tietoa tästä mallista.
Ylläpidon vastaus: kati
Kuvailemasi verhoilu on alkuperäinen. Niitä ei ole kovinkaan paljon jäljellä. Jos vain pystyt saamaan sen nätisti esiin niin kannattaa jättää.
olli kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:30
Hienot sivustot. Mukava lukea historiaa näiden osalta. Meillä on family vuodelta -79 pari vuotta ollu projektina ja nyt jussina eka reissu edessä. tekniikkana mercruiser 130hp vuodelta 98 täysin kävin läpi kaiken kilvestä vetolaitteen kautta täyteen moottori remonttiin .tuli sitten myös jääkaappi mikro 3,5kw invertteri aurinko panelit plotteri yms 2000 luvun herkkuja laitettua. uskomattoman laadukkaan oloinen runko ei mitään vaurioita
Ylläpidon vastaus: kati
Finmarin rungot tosiaan on vahvoja.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:27
Hieps !
Sain ostettua Finmar Magnumin , -91 , AD41DP , Turusta haettiin ja ajettiin Espooseen. Ai että voi vene olla hyvä, kulkee ku juna. Minustakin tuli fani. 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Onnea hankinnasta 😊
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:24
Eli, aloittelijan tyhmä kysymys taas, eli sitä kippii ei kannata käyttä ajossa plaaniin pääsemiseks ja pysymises? Ei taida tekniikka sitä kestää??
Ylläpidon vastaus: kati
Olet ihan oikeassa kipin tekniikka ei kestä ajoa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:23
Niin, trimmi kait se on, vaik vetolaitteen kipiksi sitä ennemminkin kutsuisin? Mutta se on mekaaninen, sähkömoottorilla toimiva. Moottori kyl pyörii, mut jostain sutii tyhjää ja mitään ei tapahdu...
Ylläpidon vastaus: kati
Trimmi ja vetolaitteen kippi on kaksi ihan eri asiaa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:20
Bensapumpun fiksaus tai vaihto, jos jostain löytyy ja tankin anturin ja mittarin vaihto. Trimmi lopetti toimintansa syksyllä. Pientä vesivuotoakin havaittavissa moottorin jonkun tiivisteen välistä jne. Taivasalla kun tekee, nii kelitki sais olla suopeemmat väsäämiselle. Puhki syöpyneen pakosarjan jo syksyllä vaihdoin, kuten impellerinkin, mutta hiukkas lämpöisenä tuo käy edelleen. Liekkö tukoksia viä jossain.
Ylläpidon vastaus: kati
Mikä trimmi sulla on siinä veneessä?
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:18
Hei!
Hommasin viimekesänä kans elämäni ensimmäisen veneen. Kyseessä Finmar 570 Sea Cabin. Ei välttämättä paras vaihtoehto näin aloittelijalle, pientä laittoa kun tuntuu olevan jatkuvasti... mutta eiköhän sitä tänä suvenakin vesille kuitennii taas päästä? Mukavaa kesän alkua jo nyt 🙂
Ylläpidon vastaus: kati
Moi
Mitä korjauksia sulla on suunnitteila?
Pekka Pellinen - Kauniainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:15
Tapahtumarikkaan vappuviikonlopun jälkeen tätyy hyviä fiiliksiä laittaa jakoon myös tänne Finmar-sivustolle !

Puolentoista vuoden peruskorjausoperaation jälkeen laskimme vapunaattona Admiralimme jälleen vesille. Vapunpäivänä vene ajettiin Tammisaaren lähistöltä Espoon rannikolle, ja nyt innolla odotetaan uutta veneilykautta.

Kunnostuksessa veneen rungolle ja pohjalle tehtiin perusteellinen kuivatus- ja kunnostusoperaatio jossa värikin vaihtui, sisutusta on uusittu, elektroniikka päivitetty tämän päivän tasolle, ja yhtä sun toista pienempää. Kaikki siinä toivossa että tämä kappale Finmarin historiaa saataisiin säilymään pitkälle tulevaisuuteen.

Hyvää alkavaa kautta kaikille Finmar-veneilijöille!
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa kuulla, että olet saanut urakan valmiiksi.
Jos on mahdollista niin laitatko tulemaan kuvia, niin laitetaan ne tuonne galleriaan.
Marko Airinen - Parainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:07
Moi.. Minulla on myös ilmeisesti tuo aiemmin mainittu Finmar Cabin koska siinä on ulkolaitamoottori eikä tuota sisäperämoottoria..

Rekisteriotteeseen on merkitty vuodeksi -69.. Mietinkin tuossa aiemmin jo että onko venettä itse muokattu kun kaikissa kuvissa mitä olen löytänyt on juuri tuo sisämoottori..

Veneessä on myös etuistuinten takana pitkittäiset istuimet.. Erona noihin mainosten kuviin on siis myös se että etuistuinten kaapinovet ovat sivulla eivätkä istuinten takana koska siellä ovat ne toiset istuimet / "säilytyslaatikot"..

Onko tästä mallista enemmän tietoa? Ja haluatteko kuvia veneestä? Vene on vielä laittamatta ja aika kulahtanut, mutta kyllä se siitä.. 🙂
Ylläpidon vastaus: kati
Lähetän kysyjälle muutaman vanhan valokuvan -60 Finmar Cabinista. Tulevaisuudessa noita kuvia ilmestyy myös sivuille.
Ensimmäisissä Cabineissa istuin oli takana poikittain. -60 luvun lopulla tehtiin malleja joissa oli juuri nuo kertomasi penkit pitkittäin.
Joitakin Finmar SeaCabinia on muutettu myöhemmin perämoottoriversioiksi, mutta sen kyllä eroittaa työn jäljestä.
ESA SAARINEN - TAMPERE kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:03
Morjens Tampereelta

Finmar-Pemar mod:390 no:10 odottaa tallissa kyllästystä ja uutta lakkapintaa. Vene on valmistettu 1964 ja on vielä erinomaisessa kunnossa.
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa kun pidetään yllä palaa Finmar-Pemarin historiaa.
Niin tuo 390 on Huvilaveneen pikkuveli. Huvilavene on 430 pitkä.
Nikke - Varkaus kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:01
Tuli käytyä hakemassa Finmar Sea Cabin projekti etelästä.

Millaista tekniikkaa näissä on ollut alun perin ja olisiko jostain saatavilla kuvia alkuperäis kuntoisista veneistä niin saisi kunnostettua tuon rungon hienoksi?
Ylläpidon vastaus: kati
Ihan ensimmäiset Finmar capinit oli perämoottori versioita. Myöhemmin tuli sisäperämoottorit, ne oli pääasiassa Volvo Pentan koneita. Pienimmät 115hv isoimmat 170hv.

Kuvia on niukasti saatavilla. Olisiko sulla jokin erityinen yksityiskohta joka kiinnostaisi?
Miikka - Kempele kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:58
Morjens,
meillä on Finmar Cabin jota ei ole mainittu sivustolla ollenkaan. Seacabin on samannäköinen, sillä erotuksella että Cabinissa on perämoottori ja kuvien perusteella hiukan erimallinen pohja. Onko tämä Cabin kuinka harvinainen kun missään ei tule vastaan toista samanlaista?
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar SeaCabinia ennen oli tosiaan malli jota kutsuttiin nimeltä Cabin. Se oli -60 luvun tuotantoa ja siinä oli ns. konventionaalinen pohja.
En ole vielä saanut tarpeeksi materiaalia kasaan jotta olisin julkaissut juttua -60 luvun malleista. Olisin kiinnostunut sinun veneesi valokuvista.
marko koistinen - Juankoski kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:56
Minulla projektina finmar rosso punainen väriltään,moottorina 120hv evinrude,ollut viranomaisveneenä
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar Rosso on minulle ihan vieras Finmar malli. Virainomais käytössä on ollut seuraavat mallit: Admiral, Commodore, HT 510 ja HT
olli kaituri - Paimio kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:53
Hei, tuon helsingistä finmar familyn 1971, joka peruskorjattu 2001 mm. Kansirakenteiden osalta. Ei enää pressuja. Minua kiinnostaa, vene on puoliliukuva. Toteutettu akselivetoisena vp 110 hv.

Mitkä ovat ominaisuuserot, kun venettä on paljon isommalla koneellaja perävetolaitteella. Mitkä lie veneeni huiput ja kulutus?

Oliko ostos järkevä, en tosin suinkaan kadu!!! 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar Family ja Pilot tehtiin samalle rungolle. Familyt varustettiin yleensä sisäperämoottorilla ja Pilot mallit keskimoottorilla tai sisäperämoottorilla. Tuo sinun Familysi moottori teho on aika lähellä kahta alkuperäistä moottoria. Volvon BB 115 A 115hv bens. jolle uutena luvattiin nopeudeksi 23s. tai Volvon MD 32 106hv diesel jolle luvattiin nopeudeksi 24s. Nyt kun Familyäsi on muutettu ja veneen paino on kasvanut niin arvelisin nopeuden olevan n.17-20s potkirista riippuen.
Kulutusta on lähes madotonta arvella vanhasta koneesta. 1970 Familyn koeajossa kulutus mitattiin sis.perämoottorilla 4000r/min 27L/h
Seppo Töyssy - Orivesi kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:49
Finmar-Pemar toi Saksasta vuonna 1964 noin 20 wankelmoottorista sisälaitaperämoottoria. Mitenkähän hanke jatkui?

Moottorit olivat kevyitä, n 30 kiloisia. Silti tehoa oli 20-24 hevosvoimaa ja kulutus n. 5 litraa tunnissa. Kohtuuarvoja vielä tänänkin.

Onkohan wankeleita vielä myynnissä veneisiin?
Ylläpidon vastaus: kati
Täytyy kyllä myöntää että ei ole mitään tietoa ko. moottorista. Finmar marine oli varmaan jälleenmyyjä. Maahantuojana toimi todennäköisesti Ulkoiluaitta Oy. Ulkoiluaitan ja Finmar veistämöt omisti Tauno Wiljanen.
Esteri - Janakkala kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:48
admiral löytyy minulta. nimeltään Esteri, kahdella Valmetin 611 moottorilla varustettuna.
Esteri - Janakkala kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:46
Hyvää työtä! Hienoa lukea oman veneen historiasta!
Ylläpidon vastaus: kati
Mikä Finmar vene sulla on?
tapsa - Mynämäki kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:42
hienoa löytäää sivusto vanhasta työpaikasta.. toimin finmarilla venesisustajana vuosina 1975-79 pansion marinassa silloin oli purjeveneissä vielä nostokölinen tyvex 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Kyllä Finmar on ostanut -70 luvulla Finmar Seilor 20 kilpailijan pois markkinoilta ja tehnyt Tyvex purjevenettä.

Siitäkin on tulossa esite tuonne purjevene osioon.
Captain Pete kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:41
Moi
Löytyisikö tämän sivuston kautta ketään Finmar Capteinin omistajaa?
Olisin kiinnostunut käyttökokemuksista.
Juspa kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:40
Kiitoksia sivuista. Laitan jossain vaiheessa aineistoa tulemaan
Antsa - Helsinki kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:31
Tämä on hieno ja aika nostalginen sivusto.

Minusta tuli Finmar-fani, kun isäni tilaama Tekniikan Maailma kolahti kerran postiluukusta. Vuosi oli 1971. Lehden numerossa 10/71 oli Matti Murron kirjoittama kirkkaan oranssin Finmar HT:n koeajoraportti. Eräs pikkupoika oli kerrasta myyty.

Valitettavasti isä veneili tyytyväisenä Vatorilla ja Finmarit jäivät lähinnä venemessujen ihailukohteiksi.

Kipinä kuitenkin jäi ja niinpä kerran paljon myöhemmin minustakin tuli Finmar-veneilijä vaikka tehtaan tarina oli jo kaukana takanapäin. Sääli, että Finmarin tarina päättyi mutta niin kävi monelle muullekin hienolle veistämölle, kuten tanskalaiselle Coronetille.

Olisi kiinnostavaa saada sivuston yhteyteen jonkinlainen luettelo Finmareista kirjoitetuista lehtiartikkeleista.

Kiitos mukavasta sivustosta!
Ylläpidon vastaus: kati
Luettelon monista lehtijutuista voisi tietysti laittaa.

Täytyy tutkia ajatusta.

Julkaista niitä ei voi ilman ko. lehden lupaa.
kati - Orivesi kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:21
Vieraskirja on nyt julkaistu ja käytettävissänne 😊

Kaikki viestit liittyen veneilyyn tai sen ympärille toivotetaan tervetulleiksi!

terkuin webmasterinne 😎
Ylläpidon vastaus: kati
Toivottavasti vieraskirjaan saadaan paljon kirjoituksia 😊