Kirjoita uusi viesti!

 
 
 
 
 
 
 
Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tarkistamme kaikki viestit emmekä julkaise sopimattomia viestejä.
69 merkintää.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:24
Eli, aloittelijan tyhmä kysymys taas, eli sitä kippii ei kannata käyttä ajossa plaaniin pääsemiseks ja pysymises? Ei taida tekniikka sitä kestää??
Ylläpidon vastaus: kati
Olet ihan oikeassa kipin tekniikka ei kestä ajoa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:23
Niin, trimmi kait se on, vaik vetolaitteen kipiksi sitä ennemminkin kutsuisin? Mutta se on mekaaninen, sähkömoottorilla toimiva. Moottori kyl pyörii, mut jostain sutii tyhjää ja mitään ei tapahdu...
Ylläpidon vastaus: kati
Trimmi ja vetolaitteen kippi on kaksi ihan eri asiaa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:20
Bensapumpun fiksaus tai vaihto, jos jostain löytyy ja tankin anturin ja mittarin vaihto. Trimmi lopetti toimintansa syksyllä. Pientä vesivuotoakin havaittavissa moottorin jonkun tiivisteen välistä jne. Taivasalla kun tekee, nii kelitki sais olla suopeemmat väsäämiselle. Puhki syöpyneen pakosarjan jo syksyllä vaihdoin, kuten impellerinkin, mutta hiukkas lämpöisenä tuo käy edelleen. Liekkö tukoksia viä jossain.
Ylläpidon vastaus: kati
Mikä trimmi sulla on siinä veneessä?
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:18
Hei!
Hommasin viimekesänä kans elämäni ensimmäisen veneen. Kyseessä Finmar 570 Sea Cabin. Ei välttämättä paras vaihtoehto näin aloittelijalle, pientä laittoa kun tuntuu olevan jatkuvasti... mutta eiköhän sitä tänä suvenakin vesille kuitennii taas päästä? Mukavaa kesän alkua jo nyt 🙂
Ylläpidon vastaus: kati
Moi
Mitä korjauksia sulla on suunnitteila?
Pekka Pellinen - Kauniainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:15
Tapahtumarikkaan vappuviikonlopun jälkeen tätyy hyviä fiiliksiä laittaa jakoon myös tänne Finmar-sivustolle !

Puolentoista vuoden peruskorjausoperaation jälkeen laskimme vapunaattona Admiralimme jälleen vesille. Vapunpäivänä vene ajettiin Tammisaaren lähistöltä Espoon rannikolle, ja nyt innolla odotetaan uutta veneilykautta.

Kunnostuksessa veneen rungolle ja pohjalle tehtiin perusteellinen kuivatus- ja kunnostusoperaatio jossa värikin vaihtui, sisutusta on uusittu, elektroniikka päivitetty tämän päivän tasolle, ja yhtä sun toista pienempää. Kaikki siinä toivossa että tämä kappale Finmarin historiaa saataisiin säilymään pitkälle tulevaisuuteen.

Hyvää alkavaa kautta kaikille Finmar-veneilijöille!
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa kuulla, että olet saanut urakan valmiiksi.
Jos on mahdollista niin laitatko tulemaan kuvia, niin laitetaan ne tuonne galleriaan.
Marko Airinen - Parainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:07
Moi.. Minulla on myös ilmeisesti tuo aiemmin mainittu Finmar Cabin koska siinä on ulkolaitamoottori eikä tuota sisäperämoottoria..

Rekisteriotteeseen on merkitty vuodeksi -69.. Mietinkin tuossa aiemmin jo että onko venettä itse muokattu kun kaikissa kuvissa mitä olen löytänyt on juuri tuo sisämoottori..

Veneessä on myös etuistuinten takana pitkittäiset istuimet.. Erona noihin mainosten kuviin on siis myös se että etuistuinten kaapinovet ovat sivulla eivätkä istuinten takana koska siellä ovat ne toiset istuimet / "säilytyslaatikot"..

Onko tästä mallista enemmän tietoa? Ja haluatteko kuvia veneestä? Vene on vielä laittamatta ja aika kulahtanut, mutta kyllä se siitä.. 🙂
Ylläpidon vastaus: kati
Lähetän kysyjälle muutaman vanhan valokuvan -60 Finmar Cabinista. Tulevaisuudessa noita kuvia ilmestyy myös sivuille.
Ensimmäisissä Cabineissa istuin oli takana poikittain. -60 luvun lopulla tehtiin malleja joissa oli juuri nuo kertomasi penkit pitkittäin.
Joitakin Finmar SeaCabinia on muutettu myöhemmin perämoottoriversioiksi, mutta sen kyllä eroittaa työn jäljestä.
ESA SAARINEN - TAMPERE kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:03
Morjens Tampereelta

Finmar-Pemar mod:390 no:10 odottaa tallissa kyllästystä ja uutta lakkapintaa. Vene on valmistettu 1964 ja on vielä erinomaisessa kunnossa.
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa kun pidetään yllä palaa Finmar-Pemarin historiaa.
Niin tuo 390 on Huvilaveneen pikkuveli. Huvilavene on 430 pitkä.
Nikke - Varkaus kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:01
Tuli käytyä hakemassa Finmar Sea Cabin projekti etelästä.

Millaista tekniikkaa näissä on ollut alun perin ja olisiko jostain saatavilla kuvia alkuperäis kuntoisista veneistä niin saisi kunnostettua tuon rungon hienoksi?
Ylläpidon vastaus: kati
Ihan ensimmäiset Finmar capinit oli perämoottori versioita. Myöhemmin tuli sisäperämoottorit, ne oli pääasiassa Volvo Pentan koneita. Pienimmät 115hv isoimmat 170hv.

Kuvia on niukasti saatavilla. Olisiko sulla jokin erityinen yksityiskohta joka kiinnostaisi?
Miikka - Kempele kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:58
Morjens,
meillä on Finmar Cabin jota ei ole mainittu sivustolla ollenkaan. Seacabin on samannäköinen, sillä erotuksella että Cabinissa on perämoottori ja kuvien perusteella hiukan erimallinen pohja. Onko tämä Cabin kuinka harvinainen kun missään ei tule vastaan toista samanlaista?
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar SeaCabinia ennen oli tosiaan malli jota kutsuttiin nimeltä Cabin. Se oli -60 luvun tuotantoa ja siinä oli ns. konventionaalinen pohja.
En ole vielä saanut tarpeeksi materiaalia kasaan jotta olisin julkaissut juttua -60 luvun malleista. Olisin kiinnostunut sinun veneesi valokuvista.
marko koistinen - Juankoski kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:56
Minulla projektina finmar rosso punainen väriltään,moottorina 120hv evinrude,ollut viranomaisveneenä
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar Rosso on minulle ihan vieras Finmar malli. Virainomais käytössä on ollut seuraavat mallit: Admiral, Commodore, HT 510 ja HT
olli kaituri - Paimio kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:53
Hei, tuon helsingistä finmar familyn 1971, joka peruskorjattu 2001 mm. Kansirakenteiden osalta. Ei enää pressuja. Minua kiinnostaa, vene on puoliliukuva. Toteutettu akselivetoisena vp 110 hv.

Mitkä ovat ominaisuuserot, kun venettä on paljon isommalla koneellaja perävetolaitteella. Mitkä lie veneeni huiput ja kulutus?

Oliko ostos järkevä, en tosin suinkaan kadu!!! 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar Family ja Pilot tehtiin samalle rungolle. Familyt varustettiin yleensä sisäperämoottorilla ja Pilot mallit keskimoottorilla tai sisäperämoottorilla. Tuo sinun Familysi moottori teho on aika lähellä kahta alkuperäistä moottoria. Volvon BB 115 A 115hv bens. jolle uutena luvattiin nopeudeksi 23s. tai Volvon MD 32 106hv diesel jolle luvattiin nopeudeksi 24s. Nyt kun Familyäsi on muutettu ja veneen paino on kasvanut niin arvelisin nopeuden olevan n.17-20s potkirista riippuen.
Kulutusta on lähes madotonta arvella vanhasta koneesta. 1970 Familyn koeajossa kulutus mitattiin sis.perämoottorilla 4000r/min 27L/h
Seppo Töyssy - Orivesi kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:49
Finmar-Pemar toi Saksasta vuonna 1964 noin 20 wankelmoottorista sisälaitaperämoottoria. Mitenkähän hanke jatkui?

Moottorit olivat kevyitä, n 30 kiloisia. Silti tehoa oli 20-24 hevosvoimaa ja kulutus n. 5 litraa tunnissa. Kohtuuarvoja vielä tänänkin.

Onkohan wankeleita vielä myynnissä veneisiin?
Ylläpidon vastaus: kati
Täytyy kyllä myöntää että ei ole mitään tietoa ko. moottorista. Finmar marine oli varmaan jälleenmyyjä. Maahantuojana toimi todennäköisesti Ulkoiluaitta Oy. Ulkoiluaitan ja Finmar veistämöt omisti Tauno Wiljanen.
Esteri - Janakkala kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:48
admiral löytyy minulta. nimeltään Esteri, kahdella Valmetin 611 moottorilla varustettuna.
Esteri - Janakkala kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:46
Hyvää työtä! Hienoa lukea oman veneen historiasta!
Ylläpidon vastaus: kati
Mikä Finmar vene sulla on?
tapsa - Mynämäki kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:42
hienoa löytäää sivusto vanhasta työpaikasta.. toimin finmarilla venesisustajana vuosina 1975-79 pansion marinassa silloin oli purjeveneissä vielä nostokölinen tyvex 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Kyllä Finmar on ostanut -70 luvulla Finmar Seilor 20 kilpailijan pois markkinoilta ja tehnyt Tyvex purjevenettä.

Siitäkin on tulossa esite tuonne purjevene osioon.
Captain Pete kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:41
Moi
Löytyisikö tämän sivuston kautta ketään Finmar Capteinin omistajaa?
Olisin kiinnostunut käyttökokemuksista.
Juspa kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:40
Kiitoksia sivuista. Laitan jossain vaiheessa aineistoa tulemaan
Antsa - Helsinki kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:31
Tämä on hieno ja aika nostalginen sivusto.

Minusta tuli Finmar-fani, kun isäni tilaama Tekniikan Maailma kolahti kerran postiluukusta. Vuosi oli 1971. Lehden numerossa 10/71 oli Matti Murron kirjoittama kirkkaan oranssin Finmar HT:n koeajoraportti. Eräs pikkupoika oli kerrasta myyty.

Valitettavasti isä veneili tyytyväisenä Vatorilla ja Finmarit jäivät lähinnä venemessujen ihailukohteiksi.

Kipinä kuitenkin jäi ja niinpä kerran paljon myöhemmin minustakin tuli Finmar-veneilijä vaikka tehtaan tarina oli jo kaukana takanapäin. Sääli, että Finmarin tarina päättyi mutta niin kävi monelle muullekin hienolle veistämölle, kuten tanskalaiselle Coronetille.

Olisi kiinnostavaa saada sivuston yhteyteen jonkinlainen luettelo Finmareista kirjoitetuista lehtiartikkeleista.

Kiitos mukavasta sivustosta!
Ylläpidon vastaus: kati
Luettelon monista lehtijutuista voisi tietysti laittaa.

Täytyy tutkia ajatusta.

Julkaista niitä ei voi ilman ko. lehden lupaa.
kati - Orivesi kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:21
Vieraskirja on nyt julkaistu ja käytettävissänne 😊

Kaikki viestit liittyen veneilyyn tai sen ympärille toivotetaan tervetulleiksi!

terkuin webmasterinne 😎
Ylläpidon vastaus: kati
Toivottavasti vieraskirjaan saadaan paljon kirjoituksia 😊