Kirjoita uusi viesti!

 
 
 
 
 
 
 
 
Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tarkistamme kaikki viestit emmekä julkaise sopimattomia viestejä.
57 merkintää.
Juspa - Riihimäki kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:59:
Riihimäellä Pixmill tekee ainakin noita finnmarin tarroja. Niilläon myös tuo vanha pemarin logo koneella
Ylläpidon vastaus: kati
Missä voisi olla kuvia noista tarroista?
Keskustelua olisi hyvä jatkaa facessa, linkki löytyy etusivulta.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:58:
Numeroin tämä kausi
  • maileja kertyi 1217
  • naftaa paloi 1748,7 lt
  • ja VolvoPenta oli käynnissa 125,8 tuntia
  • ja kotisatamasta oltiin pois 47 yötä
ja niin "vanha"rouva pääsi ansaittuun talvilepoon
Teemu - Kaarina kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:56:
Nostan työkseni veneitä ja nostin erään asiakkaan Finmarin jonka hän sanoi olevan Family 840 eli uudempi painos Familysta. Onko sellainen jäänyt vahingossa pois sivuilta vai enkö vain löytänyt? Vai onko asiakkaani puhunut puutaheinää? Veneessä oli selvästi Finmarin merkki ja malliltaan samantapainen kuin "normaali" Famlily mutta leveämpi ja pituutta 8.40 metriä.
Ylläpidon vastaus: kati
Tuo on ns. 80-luvun malli ja ihan oikea Finmar. En ole vielä saanut kerättyä esitteitä kaikista 80-luvun malleista malleista, joten en ole laittanut Familystäkään.
Mika - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 13:53:
Tervehdys.
Osaako joku auttaa asiassa, kun haluaisin alkuperäisiä Finmarin tarroja/merkkejä veneeseen.

Mistä moisia on nykyän teetetty?

Kiitos etukäteen.
Ylläpidon vastaus: kati
Tälle sivustolle on tulossa ilmoitus miten niitä voi hommata.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:51:
Tänään matkalla Inkooseen tuli tälle kesälle Magnumin mittariin tuhat mailia täyteen. Ja kuten laulussa sanotaan, "vielä on kesää jäljellä"
Kyllä Finmarilla kelpaa ....
Mikko Arvola - Haukipudas kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:46:
Hei,

Hienoa kun on Finmar harrastajilla omat sivut. Meillä Finmar family ollut vuodesta 2009 ja koneena BMW D 190. Vene on muista poiketen täysin katettu ja perimätiedon mukaan veneen alkuperäinen omistaja olisi itse tehnyt veneen Finmarin telakalla itselleen yhteysveneeksi. Mukava vene kaikin puolin. mitenkäs teidän Bemarit on toimineet, onko muilla vastaavaa konetta alla?
Ylläpidon vastaus: kati
Meillä menossa jo toinen Finmar menossa ensimmäinen oli HT510 ja nyt Captain.... http://captain.finmar-pemar.fi/

Olen ollut tyytyväinen 😊
Ekku kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:43:
Huomenta. Juu, näyttäs olevan toteutettu niinkuin sanoit. Vuotokohtaa en tiedä, mutta kun tankkasin täyteen ( 120L) niin parinpäivän päästä oli koneen alla nelisen litraa bensaa. Pilssipumppu oli sulanut ja sillee... Bensapumpun keväällä vaihdoin ja letkuliitokset näyttäs pitäviltä, että jostain alakautta sen täytyisi tihkua...? Tankin ulkopuoleltahan ei paikkaus onnistune, niin olisikohan sisäkautta mitenkään mahollista? Viimesyksyllä tankkasin vain 80 litraa, silloin ei silmämäräistä vuotoa ollut havaittavissa, vaikkakin sellanen hienoinen bensankäry leijalikin. Itsekään en erillis tankeille oikein lämpene, mutta tuntuu hiukkas haastavalta tuon alkuperäisenkään fiksaus? Ps. Kun avaa lattialuukut siit tankin päältä, niin siellä ei mielestäni bensa haiskahda, outoa??
Ylläpidon vastaus: kati
Saisiko sitä mitenkään seurattua mistä se bensa tulee sinne konetilaan? Kun reitti löytyy niin voisi alkaa etsimään tarkempaa vuotokohtaa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:41:
Heippa taasen. Vaikeudet tähän asti voitettu, mut uutta pukkaa, heh. Mites, oisko mitää vinkkei antaa vuotavan bensatankin korjaukseen? Näyttäs äkkiseltään, että vene on tankin ympärille rakennettu...?? Ja lasikuituu olettaisin tankinkin olevan, 120 litranen sellanen. Vai oisko irtotankki tai kaks fiksuin ratkaisu? Tilaahan niille näyttäs suht hyvin läytyvän kyllä, ku pienehköjä koteloita läytyy 570 Sea Cabin:ista sieltä täältä. Vai onko kuolleena syntynyt ajatus...

-E-
Ylläpidon vastaus: kati
Lähes kaikissa Finmareissa tankki on laminoitu kiinni runkoon. Uretaania on myös käytetty tankin tukemiseen.
Mistä kohtaa tankki vuotaa?
Mielestäni olisi parempi yrittää korjata vanha tankki kuin laittaa irtotankkeja.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:38:
Heips Finmarilaiset !

Nyt on ensimmäinen pitempi reissu Magnumilla tehty.
452 mailia, Utön kautta Maarianhaminaan, Naantalissa, Hangossa ja lukuisissa upeissa pikku saarissa.
Muuten reissu olis ollut täydellinen, mutta VolvoPentasta meni startti, sain väliaisesti toimimaan ja uuden Naantalista.
Kyllä on Magnumi hyvä vene.
Hyvää kesän jatkoa
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa että olet tyytyväinen Finmariin 😉
Mika Heltonen - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:36:
Tervehdys.

Mistä voisin etsiä ns. tyyppikilpeä Finmar Commodor veneestä vm-76. Vai onko silloin edes laitettu sellaista?
Ylläpidon vastaus: kati
Moi
Kyllä Finmareissa on ollut aina jonkin asteinen tyyppikilpi.
Commodoressa sen pitäisi olla kajuutan (ohjaamon) oven alla.
Georg Holm - Kokkola kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:34:
Tuli vahingossa hankittua 5 v.sitten 570DC.
Vene oli aikalailla peruskorjauskohde, veneen malli sai minut kiinnostumaan.

Selasin tietoja venemallista ja kun se oli kipparilehdessä tässä taannoin niin totesin että ei se tainnut olla ihan huono hankinta.

Projekti piti olla talven pari mutta testi ajolle päästiin vasta viime vuoden syyskuussa
Päätin pitää sama moottori Nissan 2,8 turbo ja siinä vasta toinen kone rupes toimimaan.

Vetolaitteeseen piti saada trimmi ja sekin mani vaikeimman kautta kun ostamassa olevassa 280 oli laakerit jumissa, joten otin oma perä ja vaihdoin kilpi.

Olen ihan uusi näissä vene piireissä mutta kun käytiin testaamassa niin tuttu vene ammattilinen totes että tää on ihan toimiva paketti.

Semmoinen kysymys olis verhoilusta. Kolmen kangas kerroksen alta paljastui vaalea keinonahka missä on sama kuviointi kuin fp logossa, voisko olla alkuperäiset, vene on -69.
Olen yrittänyt tehdä siitä mahdollisimman alkuperäinen, joten olisko kuvia ym tietoa tästä mallista.
Ylläpidon vastaus: kati
Kuvailemasi verhoilu on alkuperäinen. Niitä ei ole kovinkaan paljon jäljellä. Jos vain pystyt saamaan sen nätisti esiin niin kannattaa jättää.
olli kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:30:
Hienot sivustot. Mukava lukea historiaa näiden osalta. Meillä on family vuodelta -79 pari vuotta ollu projektina ja nyt jussina eka reissu edessä. tekniikkana mercruiser 130hp vuodelta 98 täysin kävin läpi kaiken kilvestä vetolaitteen kautta täyteen moottori remonttiin .tuli sitten myös jääkaappi mikro 3,5kw invertteri aurinko panelit plotteri yms 2000 luvun herkkuja laitettua. uskomattoman laadukkaan oloinen runko ei mitään vaurioita
Ylläpidon vastaus: kati
Finmarin rungot tosiaan on vahvoja.
Reino Komi - Espoo kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:27:
Hieps !
Sain ostettua Finmar Magnumin , -91 , AD41DP , Turusta haettiin ja ajettiin Espooseen. Ai että voi vene olla hyvä, kulkee ku juna. Minustakin tuli fani. 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Onnea hankinnasta 😊
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:24:
Eli, aloittelijan tyhmä kysymys taas, eli sitä kippii ei kannata käyttä ajossa plaaniin pääsemiseks ja pysymises? Ei taida tekniikka sitä kestää??
Ylläpidon vastaus: kati
Olet ihan oikeassa kipin tekniikka ei kestä ajoa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:23:
Niin, trimmi kait se on, vaik vetolaitteen kipiksi sitä ennemminkin kutsuisin? Mutta se on mekaaninen, sähkömoottorilla toimiva. Moottori kyl pyörii, mut jostain sutii tyhjää ja mitään ei tapahdu...
Ylläpidon vastaus: kati
Trimmi ja vetolaitteen kippi on kaksi ihan eri asiaa.
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:20:
Bensapumpun fiksaus tai vaihto, jos jostain löytyy ja tankin anturin ja mittarin vaihto. Trimmi lopetti toimintansa syksyllä. Pientä vesivuotoakin havaittavissa moottorin jonkun tiivisteen välistä jne. Taivasalla kun tekee, nii kelitki sais olla suopeemmat väsäämiselle. Puhki syöpyneen pakosarjan jo syksyllä vaihdoin, kuten impellerinkin, mutta hiukkas lämpöisenä tuo käy edelleen. Liekkö tukoksia viä jossain.
Ylläpidon vastaus: kati
Mikä trimmi sulla on siinä veneessä?
Ekku - Kerava kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:18:
Hei!
Hommasin viimekesänä kans elämäni ensimmäisen veneen. Kyseessä Finmar 570 Sea Cabin. Ei välttämättä paras vaihtoehto näin aloittelijalle, pientä laittoa kun tuntuu olevan jatkuvasti... mutta eiköhän sitä tänä suvenakin vesille kuitennii taas päästä? Mukavaa kesän alkua jo nyt 🙂
Ylläpidon vastaus: kati
Moi
Mitä korjauksia sulla on suunnitteila?
Pekka Pellinen - Kauniainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:15:
Tapahtumarikkaan vappuviikonlopun jälkeen tätyy hyviä fiiliksiä laittaa jakoon myös tänne Finmar-sivustolle !

Puolentoista vuoden peruskorjausoperaation jälkeen laskimme vapunaattona Admiralimme jälleen vesille. Vapunpäivänä vene ajettiin Tammisaaren lähistöltä Espoon rannikolle, ja nyt innolla odotetaan uutta veneilykautta.

Kunnostuksessa veneen rungolle ja pohjalle tehtiin perusteellinen kuivatus- ja kunnostusoperaatio jossa värikin vaihtui, sisutusta on uusittu, elektroniikka päivitetty tämän päivän tasolle, ja yhtä sun toista pienempää. Kaikki siinä toivossa että tämä kappale Finmarin historiaa saataisiin säilymään pitkälle tulevaisuuteen.

Hyvää alkavaa kautta kaikille Finmar-veneilijöille!
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa kuulla, että olet saanut urakan valmiiksi.
Jos on mahdollista niin laitatko tulemaan kuvia, niin laitetaan ne tuonne galleriaan.
Marko Airinen - Parainen kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:07:
Moi.. Minulla on myös ilmeisesti tuo aiemmin mainittu Finmar Cabin koska siinä on ulkolaitamoottori eikä tuota sisäperämoottoria..

Rekisteriotteeseen on merkitty vuodeksi -69.. Mietinkin tuossa aiemmin jo että onko venettä itse muokattu kun kaikissa kuvissa mitä olen löytänyt on juuri tuo sisämoottori..

Veneessä on myös etuistuinten takana pitkittäiset istuimet.. Erona noihin mainosten kuviin on siis myös se että etuistuinten kaapinovet ovat sivulla eivätkä istuinten takana koska siellä ovat ne toiset istuimet / "säilytyslaatikot"..

Onko tästä mallista enemmän tietoa? Ja haluatteko kuvia veneestä? Vene on vielä laittamatta ja aika kulahtanut, mutta kyllä se siitä.. 🙂
Ylläpidon vastaus: kati
Lähetän kysyjälle muutaman vanhan valokuvan -60 Finmar Cabinista. Tulevaisuudessa noita kuvia ilmestyy myös sivuille.
Ensimmäisissä Cabineissa istuin oli takana poikittain. -60 luvun lopulla tehtiin malleja joissa oli juuri nuo kertomasi penkit pitkittäin.
Joitakin Finmar SeaCabinia on muutettu myöhemmin perämoottoriversioiksi, mutta sen kyllä eroittaa työn jäljestä.
ESA SAARINEN - TAMPERE kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:03:
Morjens Tampereelta

Finmar-Pemar mod:390 no:10 odottaa tallissa kyllästystä ja uutta lakkapintaa. Vene on valmistettu 1964 ja on vielä erinomaisessa kunnossa.
Ylläpidon vastaus: kati
Hienoa kun pidetään yllä palaa Finmar-Pemarin historiaa.
Niin tuo 390 on Huvilaveneen pikkuveli. Huvilavene on 430 pitkä.
Nikke - Varkaus kirjoitti 30.3.2021 klo. 12:01:
Tuli käytyä hakemassa Finmar Sea Cabin projekti etelästä.

Millaista tekniikkaa näissä on ollut alun perin ja olisiko jostain saatavilla kuvia alkuperäis kuntoisista veneistä niin saisi kunnostettua tuon rungon hienoksi?
Ylläpidon vastaus: kati
Ihan ensimmäiset Finmar capinit oli perämoottori versioita. Myöhemmin tuli sisäperämoottorit, ne oli pääasiassa Volvo Pentan koneita. Pienimmät 115hv isoimmat 170hv.

Kuvia on niukasti saatavilla. Olisiko sulla jokin erityinen yksityiskohta joka kiinnostaisi?
Miikka - Kempele kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:58:
Morjens,
meillä on Finmar Cabin jota ei ole mainittu sivustolla ollenkaan. Seacabin on samannäköinen, sillä erotuksella että Cabinissa on perämoottori ja kuvien perusteella hiukan erimallinen pohja. Onko tämä Cabin kuinka harvinainen kun missään ei tule vastaan toista samanlaista?
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar SeaCabinia ennen oli tosiaan malli jota kutsuttiin nimeltä Cabin. Se oli -60 luvun tuotantoa ja siinä oli ns. konventionaalinen pohja.
En ole vielä saanut tarpeeksi materiaalia kasaan jotta olisin julkaissut juttua -60 luvun malleista. Olisin kiinnostunut sinun veneesi valokuvista.
marko koistinen - Juankoski kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:56:
Minulla projektina finmar rosso punainen väriltään,moottorina 120hv evinrude,ollut viranomaisveneenä
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar Rosso on minulle ihan vieras Finmar malli. Virainomais käytössä on ollut seuraavat mallit: Admiral, Commodore, HT 510 ja HT
olli kaituri - Paimio kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:53:
Hei, tuon helsingistä finmar familyn 1971, joka peruskorjattu 2001 mm. Kansirakenteiden osalta. Ei enää pressuja. Minua kiinnostaa, vene on puoliliukuva. Toteutettu akselivetoisena vp 110 hv.

Mitkä ovat ominaisuuserot, kun venettä on paljon isommalla koneellaja perävetolaitteella. Mitkä lie veneeni huiput ja kulutus?

Oliko ostos järkevä, en tosin suinkaan kadu!!! 😀
Ylläpidon vastaus: kati
Finmar Family ja Pilot tehtiin samalle rungolle. Familyt varustettiin yleensä sisäperämoottorilla ja Pilot mallit keskimoottorilla tai sisäperämoottorilla. Tuo sinun Familysi moottori teho on aika lähellä kahta alkuperäistä moottoria. Volvon BB 115 A 115hv bens. jolle uutena luvattiin nopeudeksi 23s. tai Volvon MD 32 106hv diesel jolle luvattiin nopeudeksi 24s. Nyt kun Familyäsi on muutettu ja veneen paino on kasvanut niin arvelisin nopeuden olevan n.17-20s potkirista riippuen.
Kulutusta on lähes madotonta arvella vanhasta koneesta. 1970 Familyn koeajossa kulutus mitattiin sis.perämoottorilla 4000r/min 27L/h
Seppo Töyssy - Orivesi kirjoitti 30.3.2021 klo. 11:49:
Finmar-Pemar toi Saksasta vuonna 1964 noin 20 wankelmoottorista sisälaitaperämoottoria. Mitenkähän hanke jatkui?

Moottorit olivat kevyitä, n 30 kiloisia. Silti tehoa oli 20-24 hevosvoimaa ja kulutus n. 5 litraa tunnissa. Kohtuuarvoja vielä tänänkin.

Onkohan wankeleita vielä myynnissä veneisiin?
Ylläpidon vastaus: kati
Täytyy kyllä myöntää että ei ole mitään tietoa ko. moottorista. Finmar marine oli varmaan jälleenmyyjä. Maahantuojana toimi todennäköisesti Ulkoiluaitta Oy. Ulkoiluaitan ja Finmar veistämöt omisti Tauno Wiljanen.